Infrastruktura – tunele
Zapewnienie bezpieczeństwa w tunelach drogowych to poważne wyzwanie, któremu potrafią sprostać nowoczesne systemy automatyki. Systemy sterowania i monitoringu muszą zapewniać nie tylko komfortowy przejazd tunelem, lecz także bezpieczeństwo w przypadku wszelkich nieprzewidzianych zdarzeń.
Najważniejsze instalacje tworzące system automatyki w tunelu to:
- instalacje przeciwpożarowe,
- wentylacja,
- oświetlenie adaptacyjne,
- tablice informacyjne (wyświetlające komunikaty złożone ze znaków zmiennej treści),
- sygnalizacja świetlna i szlabany,
- monitoring wideo i wideodetekcja (wykrywająca np. nagłe zatrzymania pojazdów lub ruch pod prąd)
- komunikacja głosowa i system nagłośnienia,
- monitoring sieci zasilającej i zasilanie awaryjne,
- monitoring sieci komunikacyjnych.
Przykładem tunelu drogowego, w którym zastosowano nowoczesne systemy sterowania i monitoringu jest obiekt zbudowany pod rondem gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, stanowiący element Drogowej Trasy Średnicowej. Jest to drugi najdłuższy tunel w Polsce zlokalizowany w ścisłym centrum miasta. Liczy 657 metrów długości i ma 6 pasów ruchu. Oświetla go ponad 500 lamp, wyposażony jest w 28 wentylatorów i 47 kamer monitorujących ruch. Miesięcznie przejeżdża nim ponad 2 mln aut.
Automatyka i zakres rozwiązań
Redundantne systemy sterowania i nadzoru wszystkich układów bezpieczeństwa i zarządzania ruchem w tunelach, w tym m.in.:
- monitoring i zarządzanie ruchem przez sterowanie sygnalizacją świetlną i tablicami informacyjnymi ze znakami zmiennej treści
- monitoring poziomu wód gruntowych i pochodzących z opadów lub roztopów
- sterowanie odprowadzaniem i oczyszczaniem wody z tunelu
- monitoring i zarządzanie siecią elektryczną główną i rezerwową
- kontrola i zarządzanie urządzeniami UPS
- sterowanie pracą systemów wentylacji
- nadzór nad instalacją pożarową i zarządzanie pracą urządzeń gaszących pożar
Praktyczne zastosowania w wybranych obiektach
- tunel pod rondem gen. Ziętka w Katowicach (Drogowa Trasa Średnicowa)
- tunel drogowy w Gliwicach (Drogowa Trasa Średnicowa)
- kontrola pomp i systemów bezpieczeństwa w tunelach na autostradzie A5 w Szwajcarii
- Lötschberg – tunel kolejowy w Alpach Szwajcarskich
- tunele drogowe w Norwegii