< Wróć do bazy wiedzy

Co oznaczają zasięgi zmiennych w PG5: Local, Public i External?

 

W oprogramowaniu PG5 wykorzystuje się 3 zasięgi zmiennych: lokalne (local), publiczne (public) oraz zewnętrzne (external).

Zasięgi zmiennych można modyfikować w oknie Symbol Editor edytora Fupla w kolumnie Scope:

Modyfikowanie zasięgu zmiennych w oknie Symbol Editor

Modyfikowanie zasięgu zmiennych w oknie Symbol Editor

Aby zrozumieć zasięg różnych typów zmiennych warto posłużyć się przykładem:

Drzewo projektu PG5 – zasięg poszczególnych komponentów

Drzewo projektu PG5 – zasięg poszczególnych komponentów

A)     Zmienne lokalne (local):

Typ lokalny (local) pozwala na użycie danej zmiennej tylko w obrębie pliku, w którym została ona utworzona. Jeżeli np. zmienna została utworzona w pliku Plik_1.fup, to nie może ona zostać użyta w pliku Plik_2.fup.

B)     Zmienne publiczne (public):

Typ publiczny (public) pozwala na użycie danej zmiennej we wszystkich plikach kojarzonych z danym urządzeniem. Oznacza to, że np. zmienna utworzona w pliku Plik_1.fup może być użyta zarówno w pliku Plik_1.fup jak i w Plik_2.fup.

Przykład:

W pliku Plik_1.fup zdefiniowano zmienną zmienna3 i oznaczono jej typ jako Public. Po otwarciu pliku Plik_2.fup w oknie Symbol Editor klikamy zakładkę All Publics, gdzie widoczna jest utworzona zmienna:

Dostęp do zmiennej globalnej z poziomu okna Symbol Editor

Dostęp do zmiennej globalnej z poziomu okna Symbol Editor

 

C)     Zmienne zewnętrzne (external):

Typ zewnętrzny (external) stanowi referencję do zmiennej typu publicznego (public), zdefiniowanej w innym pliku programu. Jeżeli więc chcemy skorzystać ze zmiennej zmienna3 w pliku Plik_2.fup (rys. 3), przeciągamy ją do konektora na obszar roboczy edytora. W oknie Symbol Editor pliku Plik_2.fup w zakładce Plik_2.fup automatycznie tworzony jest symbol zmienna3 typu zewnętrznego (external), który stanowi referencję do zmiennej globalnej zdefiniowanej w pliku plik_1.fup:

Definicja zmiennej zewnętrznej (external) w oknie Symbol Editor

Definicja zmiennej zewnętrznej (external) w oknie Symbol Editor

Uwaga: W projekcie nie może dojść do kolizji dwóch zmiennych o tej samej nazwie i typie i “nakładającym się” zasięgu. Nie może zatem dojść do sytuacji, gdy zadeklarowane są dwie zmienne o tej samej nazwie i zasięgu Public. W takim przypadku należy jedną z nich zadeklarować jako Public, a druga powinna być zmienną External.

 

Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z witryny wyrażasz zgodę na ich zapis lub wykorzystanie. Zgoda na wykorzystanie plików cookies jest jednoznaczna z zapoznaniem się i przyjęciem treści polityki cookies.
Akceptuję